Aulalähettiläs -koulutus 6.-7.9.2025

Tt

Sep 08, 2025By Tukiaulan team

Viikonloppu 6.–7. syyskuuta 2025 oli merkityksellinen, kun uudet aulalähettiläämme kokoontuivat Kuopiossa historialliseen, ensimmäiseen Aulalähettiläs-koulutukseen!

Aulalähettilään rooli on toimia uudenlaisena palveluun ohjaajana alueen asukkaille, erityisesti niille, jotka eivät löydä tai saa tarvitsemiaan sosiaalialan järjestöpalveluita perinteisten kanavien kautta. Aulalähettiläät voivat toimia myös Digiaula-palvelussa, joka mahdollistaa digitaaliset tapaamiset.

Koulutuksen pääkouluttajina ja järjestäjinä toimivat Pasi Hultunen ja Anu Hämäläinen TATU ry:ltä, ja digiaulan koulutuksesta vastasi Ari Oksanen Everbetter Oy:stä.

Tämä koulutus antoi loistavat eväät uudenlaisen tuen tuottamiseen yhdessä.

Miksi Tukiaula?

Tukiaula on kehitetty tavoittamaan ne alueen asukkaat, jotka eivät vielä löydä tarvitsemiaan palveluita tai jotka jäävät kokonaan tavoittamatta perinteisten palvelujen kautta.

Tukiaulan "lähiaula"-palvelu on uusi, pop up -periaatteella toimiva palvelupiste, joka perustetaan kauppakeskuksiin tai julkisiin tiloihin. Paikat ja ajat markkinoidaan etukäteen, ja pisteillä toimii aina kaksi vapaaehtoista aulalähettilästä. 

Digipalvelujen avulla parannetaan palvelujen saavutettavuutta sijainnista ja ajasta riippumatta, ja ne soveltuvat hyvin läheisiin, luottamuksellisiin keskusteluihin, joissa ei tarvita fyysistä tarkastelua. Asiakas on tässä yhteydessä alueen asukas, joka tarvitsee palveluja, ja asiantuntija järjestön työntekijä tai vapaaehtoistyöntekijä.


Lauantai: Kohtaamisen taitoja harjoitellen

Lauantain ohjelma keskittyi asiakkaan näkökulmaan ja käytännön harjoituksiin. Kuulimme myös yhteistyöjärjestöjen, kuten Mielihyvin Savosta ry:n, Pohjois-Savon Omaishoitajat ry:n, Pohjois-Savon Syöpäyhdistys ry:n, Savon Sydänalue ry:n, SOS-Lapsikyläsäätiö sr:n ja TATU ry:n, videotervehdykset.

Koulutuksen sydämessä olivat  käytännön kohtaamisharjoittteet, jotka korostivat aulalähettiläälle tärkeitä taitoja: rohkeutta kuunnella avoimesti, edetä ratkaisukeskeisesti ja ripeästi, ehdottaa ratkaisuja kansalaistoimijan näkökulmasta sekä uskaltaa kysyä itsekin tarvittaessa Tukiaulalta apua. Tärkeintä on, että asiakas kokee tulleensa autetuksi ja saa selvitetyn palveluehdotuksen.


Sunnuntai: Digiaulan tekniset mahdollisuudet

Sunnuntaina syvennyimme Digiaula-alustaan. Opimme, kuinka aulalähettiläs voi kirjautua digiaulaan, perustaa oman profiilin ja luoda varauskalenterin sekä hallita etävastaanottoja. 

Alla lyhyt tutustumisvideo, miltä digiaula näyttää aulalähettilään asiakkaan silmin!

Uusi palvelu yhteistyöllä

Kiitos kaikille osallistujille ja järjestäjille inspiroivasta ja opettavaisesta viikonlopusta! Tämän koulutuksen myötä olemme valmiita tuottamaan todella uutta palvelua ja auttamaan yhä useampia ihmisiä löytämään tarvitsemansa tuen.

Jos sinua kiinnostaa tulla aulalähettilääksi, ota yhteyttä. 😊

Lisätietoja: Pasi Hultunen, Tukiaula.